Ako som sa stal mníchom a dostal sa na Srí Lanku

 

Začiatok

Rok 1993. Možno niekedy na jar alebo začiatkom leta. Zhruba tento čas uvádzam  vtedy keď sa  mu ľudia pýtajú  na to kedy  som s tým začal. Ale je tiež možné povedať, že som s tým začal omnoho skôr. Ak  sa  teda  za  začiatok    považovať  záujem  o psychológiu, parapsychológiu,  špiritizmus  a  podobne.  Asi  dosť podobne ako každý  človek,  ktorý  sám  seba  zvykne  považovať za hľadača na duchovnej ceste.     

V  tom  čase  ešte  existovalo  Centrum  rozvoja  človeka na Kominárskej ulici v Bratislave, ktoré  bolo naozaj centrom kde sa stretávali ľudia  cvičiaci jógu, meditujúci,  absolventi Silvovej metódy  a mnohí  ďalší. Na  jedno takéto  stretnutie som  bol raz pozvaný aj ja. Prednášajúcim, ktorý  sa mal v ten deň prezentovať bol  Mirko  Frýba,  ktorého  som    dovčera nepoznal. Deň predtým totiž  ešte prednášal v Cultuse  na Nevädzovej o histórii theravádového buddhizmu.  No a na druhý  deň témou jeho prednášky mal byť  praktický nácvik meditácie  anapana sati-teda všímavosti zameranej  na nádych  a výdych.  To bol  okamžik kedy  sa pre mňa buddhizmus  po  prvý  raz  stal  niečím  konkrétnym  a prakticky použiteľným v bežnom živote.  

Meditácia na Hrbe

O pár mesiacov som mal možnosť vychutnať si meditáciu naplno na mesačnom  meditačnom kurze. Bol to  veľmi intenzívny meditačný výcvik. Začínalo sa o 5 hodine ráno  a končilo sa večer o 22:OO a to dokonca  niektorí meditovali aj  cez polnoc. Bolo  to aj veľmi náročné. Nikdy  som sa predtým nevenoval  niečomu tak intenzívne, pokiaľ nerátam  jeden víkednový kurz, ktorý  som absolvoval v tom medziobdobí. Už si celkom nepamätám aký pokrok som dosiahol alebo aké  zážitky  som  zažil  počas  meditácií  ale veľmi podrobne si pamätám  prehlásenie môjho  učiteľa: "  A sú  medzi nami  v tejto miestnosti takí, ktorým sa podarilo dosiahnuť zážitok Nibbány." Neuveriteľné - tak  tu možno vedľa  mňa alebo za  mnou sedí niekto komu sa  podarilo dosiahnuť cieľ  o ktorom hovorí  Buddha?-hovoril som si. A to už v tomto živote. Nibbána bola dovtedy  pre mňa cieľom ktorý  bol v strašlivej diaľke. Takej veľkej, že  som o nej ani neuvažoval.  Ale po tomto zážitku som uvažovať začal. A možno ani vtedy  mi ešte celkom nedošlo aký cieľ  som si to pre seba našiel. Až postupom času, ako som každý rok chodil na zásed na mesiac na  Hrb, ako som doma meditoval  a študoval Dhammu, som si začal uvedomovať že som si pre seba našiel zakotvenie v cieli. Alebo inak  povedané, možno viac vzletne,  zmysel života. Pretože pre mňa je  Nibbána naozaj cieľom, ktorý nemôže  byť nijakým iným cieľom prekonaný. 

Príprava

V roku 1999 sa môj  kamarát stal prvým, v Čechách ordinovaným mníchom tradície Ayukusala. V  roku 2000 nasledovali ďalší dvaja. A potom som nad svojou ordináciou začal uvažovať ja. Keďže jediné puto  ktoré  sa  nedalo  hneď  pretrhnúť  alebo uvoľniť bola moja  účasť ako  výcvikového satiterapeuta v komunite,  rozhodol som sa pre ordináciu až sa tento,  v podstate môj jediný záväzok ukončí. A to sa stalo v roku 2001.      Snažil  som  sa  pred  odchodom  svoje  veci  vyriešiť takým spôsobom akoby som na Srí Lanke  mal ostať navždy. A možno som s touto  alternatívou  v  počiatkoch  môjho  rozhodovania  aj vážne počítal. Avšak  s blížiacim sa  odchodom som začal  byť vo svojom rozhodnutí ohľadne dĺžky pobytu predsa len opatrnejší. Predsa len to bolo veľmi vážne rozhodnutie a vyslovením nejakého ultimáta by som  si  zavrel  zadné  vrátka  a  tak  sa dostal do nepríjemného rozpoloženia kedy  by som musel porušiť  nejaké rozhodnutie ktoré som  si  dal,  vyslovil  ho  a  oboznámil  s ním mojich blízkych. Nehľadiac na to, že vstúpiť  do mníšskeho rádu bola udalosť, ktorá sa nedala s ničím iným (opäť)  čo som už doteraz zažil porovnať a ja som tomu naozaj chcel dať plnú vážnosť.     

Môj  zámer a  dôvod prečo  som sa  stal mníchom? Meditovať a dosiahnuť  Nibbánu.  Status  quo   mnícha  bol  samozrejme  veľmi zaujímavý a príťažlivý po tom všetkom čo som o tom počul a čítal, ale Nibbána bola predsa len zaujímavjšia. V októbri  2001 som si oholil  hlavu a civil som  vymenil za hnedé mníšske rúcho. Po svojej prvej leteckej ceste som sa ocitol v horúcej  Ázii, na  pôde Srí   Lanky, ktorá  sa mala  stať mojím novým domovom.  Asi týžden  sme strávili, pretože som  nešiel sám, ale okrem môjho učiteľa, Ctihodného Kusalanandu,  sme boli traja, v hlavnom meste Srí Lanky - v Colombe. Aby sme sa aklimatizovali, a predovšetkým  sa  naučili  základné  pravidlá  ktoré  mnísi musia dodržiavať. Sú to predovšetkým etické pravidlá v tréningu ktorých sme sa  zdokonalovali už doma.  Bežný praktikujúci laik  dodržuje 5 etických pravidiel-Panča  síla, ale mnich-novic-sámanéra dodržuje 10 etických pravidiel-Dasa  síla. Plne ordinovaný mnich-bhikhu sa riadi pravidlami Vinayi, čo je súbor pravidiel a návodov, Vinaya ich obsahuje 227. Tieto pravidlá umožňujú a hlavne napomáhajú žiť mníchom a mníškam ich cnostný život v odlúčenosti.  V  našom  prvom  kláštore  však  nešlo len o tréning v etických pravidlách ale aj o to ako sa správať k laikom,  ktorí žijú  v určitom  symbiotickom vzťahu  s mníchmi. Laik   podporuje   mníšku   komunitu    tým   že   dáva   mníchom jedlo,oblečenie, prístrešie a lieky v prípade choroby. Mních zase žije cnostný  život, je svätým  mužom, a je  členom Sanghy, ktorá je-"...neprekonateľným  poľom na  získanie zásluh..."  Tiež inými slovami povedané - je  to miesto kde je možné  získať dobrú kammu. A táto skutočnosť  je dosť podstatným a  život určujúcim faktorom na mnohých miestach Ázie, ak nie všade. Pre našinca je to zvláštne, zdá sa mu  to nepochopiteľné. Náš človek je zvyknutý na konkrétny výmenný obchod „niečo za niečo“, čo len prirodzene vyplýva z jeho, poväčšinou, konzumného života, už dávno obratého o nejaké duchovné hodnoty.

     Po  tomto úvode  sme sa  presunuli viac  na juh  do mestečka Koggala,  do kláštora  Weduwa, ktorý  sa na  dlhú dobu stal naším domovským  kláštorom, naším  útočiskom, našim  kotviskom. Vskutku naším druhým domovom.

Kláštor je chránený miestom. Musí takým byť pretože mních  nie je ako  bežný človek, žije  iným životom, jeho deň  utvárajú   iné  rituály  a   jeho  smerovanie  je   iné  ako u obyčajného človeka.

Pindapáta

Ráno vstanem. Oblečiem si čívaru, na plece si zavesím misu, do ruky vezmem dáždnik (to pre prípad žeby som musel odháňať psov) a vyberiem sa do dediny na pindapátu, teda na pochôdzku za almužnou. Keď vchádzam do dediny, prehodím si cez otvorenú misu róbu a keď sa zastavím vo dvore prvého domu tam misu odkryjem a so sklopeným zrakom čakám kým si ma všimnú. Z domu vyjde otec rodiny, babička alebo nejaké dieťa a v rukách nesie balíček v ktorom je ukryté jedlo. Niekedy je to kúsok bieleho chleba - chleba v takej podobe, ako ho poznám doma som tu nenašiel - niekedy sáčok z ryžou a kari a niekedy banány alebo iné ovocie. Vždy však niekto z domu vyjde a niečo mníchovi dá. So sklopeným zrakom čakám a keď je balíček v miske, poprajem "Sukhi hotú" (veľa šťastia) alebo "Puňňam tam samidžhantu (Kiež sú ti tieto zásluhy k dobru) a poberiem sa do ďalšieho domu. Po návrate do kláštora sa o jedlo podelím so staršími mníchmi a ponúknem im to čo som sám dostal. A tak sa skončila ďalšia pindapáta. Keď sa budem snažiť preložiť toto slovo z páli jazyka do slovenčiny, budem sa musieť vysporiadať z negatívnym zafarbením, ktoré je "nalepené" na slove "almužna". Pindapáta nie je akási pochôdzka za almužnou a žobranie už vôbec nie! Odlišný je predovšetkým postoj dávajúceho, ktorý je charakterizovaný rešpektom voči obdarovávanému mníchovi. Pindapáta má jasne definované miesto v systéme Buddhovho učenia. Okrem tohoto účelu je tu však ešte účel psychologický a sociálny. V západnej kultúre je žobranie viac-menej odsudzované a väčšina z nás asi nebude mať a nemala zvlášť príjemné pocity, keď sme boli pristavení nejakým žobrákom ktorý od nás niečo požadoval, ba sa priam dožadoval, aby sme mu dali peniaze, jedlo, cigarety a podobne. Stav mysli pri takomto chovaní žobráka je rozhodujúci pre jeho kammu, teda pre to aké následky bude mať pre neho táto jeho "prosba" či žiadosť. Buddhov žiak na pindapáte však zmysluplne jedná s mysľou bez žiadosti, v ktorej je jasný účel. A týmto účelom je kultivácia dobra vlastného i dobra druhých. V rámci určenom týmto účelom sa pindápata stáva metodickým tréningom všímavosti, nepripútanosti, štedrosti a láskavosti. Akt dávania jedla mníchovi do misy nie je aktom jednostranným. Je výrazne recipročný. Buddhov žiak stelesňuje kultúrne definovaný ideál, je svätým mužom, ktorý si zaslúži úctu. Voči tomuto ideálu prostí dedinčania prejavujú svoju štedrosť a úctu. Pretože aj mních je len človek a rúcho hnedej farby samo o sebe ešte z nikoho nikdy neurobila svätca a niekto by si mohol myslieť, že uctievaný je on sám. Preto je pre mnícha dôležité uvedomiť si, že obdarovanie do misy nie je primárne spojené z jeho osobou ale s ideálom, ktorý stelesňuje. Mohol by som byť odsudzovaný: "Si mladý, vieš pracovať, prečo si na jedlo nezarobíš sám, prečo musíš ísť žobrať?" Áno, ak by som chodil žobrať, nepovedal by som proti takému argumentu ani jedno slovo, ale ja som nechodil žobrať, ja som chodil na pindapátu a tu nejde len o hranie sa zo slovíčkami. Ako som povedal už skôr, rozhodujúci je stav mysli a ten bol radikálne odlišný od toho aký by som mal keby som naozaj chodil po žobraní, tak ako ho poznáme z ulíc európskych miest. Pri pindapáte som si výrazne uvedomoval, že ak umožním niekomu kultivovať svoju myseľ, ak umožním niekomu aby bol štedrý, môžem potom z takéhoto činu mať aj ja radosť. Skúste si spomenúť, keď ste boli na poslednej oslave narodenín svojho veľmi dobrého priateľa. Ako ste sa vtedy cítili? Aká bola vaša myseľ, keď ste mu kupovali darček? Ako ste sa tvárili keď ste ten darček vkladali do jeho rúk? Neboli ste aspoň na chvíľu šťastný že môžete svojho priateľa potešiť? Nepovažovali by ste za smutné keby ste z nejakého dôvodu na tejto oslave nemohli byť prítomný a nemali by ste možnosť vyčarovať na tvári vášho priateľa úsmev a urobiť mu radosť? Z tohoto aktu sa tešíte obaja. Myseľ prijímajúceho aj dávajúceho je čistá. V tom okamžiku ste prostí chtivosti a cítite sa dobre. A práve preto je dávanie pre vás prospešné aj keď zvonka sa zdá, že niečo strácate, ale strácate neporovnateľne menej ako získavate. A tak je to aj s pindapátou. Možno ste si občas povedali žeby ste radi urobili v tento deň dobrý skutok. Možno však nebola príležitosť. Ja som ako mních tú možnosť mal každý deň. Každý deň som vedel, že niekomu urobím radosť - a túto istotu som ako laik nemal. Aj keď by som nič nedostal, aj keď by si ma nikto nevšimol, napriek tomu všetkému čo by mohlo v mojej mysli vyvolať zlosť a podráždenosť, pravý mních by sa snažil bez jediného slova sťažnosti, pokorne ale vyrovnane, s hlavou sklonenou, s mysľou vzpriamenou a naplnenou mettá kráčať ďalej. Pindapáta predstavuje v každodennom živote dôležitý aspekt Dhammy, ktorým sa vytvárajú podmienky pre metodickú meditáciu v odlúčení. Na pindapáte som pre seba robil to najlepšie čo som ako mních spoločensky mohol robiť.